lördag 26 maj 2012

UR och multimodal undervisning

UR har en satsning som heter "Didaktikens verktyg".  Jag har använt Screenr och gjort en kort film som visar var "Didaktikens verktyg" finns och hur det ser ut. Screenr är en praktisk web-applikation där man kan spela in det som händer på skärmen och sina egna kommentarer. Användbart för instruktioner just för sidor på nätet eller för att beskriva hur man  använder olika funktioner i program eller på datorn.

Eftersom jag var osäker på upphovsrätten kring URs material och sidor har jag varit i kontakt med dem och frågat. Det är inte ok att bädda in något av deras material i en blogg men däremot får jag använd Screenr för att spela in det som händer på min skärm eftersom det är att likställa med en lektion enligt UR. Länka får man göra fritt och använda materialet i undervisning också. Alltså lägger jag också med länken till URs websida, Didaktkens verktyg - att lära och undervisa multimodalt.


1 kommentar:

  1. Upphovsrätten är verkligen extremt krånglig vad gäller material på nätet. Man får länka, men inte bädda in, man får använda musik från t ex multimediabyrån om man gör något för skolan där man arbetar, men inte om man går en kurs för att vidareutbilda sig. Att lyckas med att hålla sig helt laglig verkar kräva en juristutbildning, men det är extremt viktigt att ha vetskap om detta. Särskilt när man arbetar på en skola. Att få eleverna att veta vad det är som gäller. Men lätt är det då inte.

    SvaraRadera