fredag 11 maj 2012

RSS flöden och lite förvirring.

Just nu är jag något förvirrad över uttrycket RSS-tjänster. Vad menas? Är det vilka olika typer av RSS-flöden man kan prenumerera på? Eller... är det de olika RSS-läsare (tjänster?) för att skapa RSS-flöden som finns?

Jag har nyheter som RSS-flöden direkt i min web-läsare, men eftersom jag använder olika datorer har jag inte exakt samma nyheter i alla datorer. Jag har också RSS-flöden i Fronter (den lärplattform som används på min arbetsplats). Dessa är mer riktade med nyheter och information kring e-lärande, diverse matnyttigt för mitt arbete. Jag har också börjat använda google reader som en samlingsplats för min olika RSS-prenumerationer. Det är praktiskt att kunna ha dessa samlade på ett ställe, en sorts referenslista, men sen kunna se de relevanta RSS-flödena på rätt ställe och där inte behöva se alla. Det är för att inte drunkna i information. Jag vill inte alltid se allt.




Det finns flera möjliga program (tjänster?) för att prenumerera på RSS- flöden. Hittar du symbolen här bredvid på en nyhetssida t.ex kan du klicka på den för att få nyheterna som ett RSS-flöde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar