lördag 12 maj 2012

mer om RSS-flöden

Jag har fortfarande inte blivit något klokare över begreppet RSS-tjänst, svenska wikipedia använder ordet tjänst i definitionen av RSS-flöden "RSS-läsare, eller flödesläsare, är ... den programvara eller webbaserad tjänst som används för att ta del av RSS-flöden". Använder jag den här definitionen är det programvaran för RSS-läsare som avses.

Men som plåster på såret hittade jag den här länken What is RSS (softwaregarden) som är en kortfattad introduktion för icke tekniska användare :). Ibland är det precis vad som behövs. Jag är dock osäker på rättsläget här. Materialet är upphovsrättskyddat. Är det ok att lägga in länken här eller inte?

Du hittar mer om RSS bland you-tube-klippen till höger här i bloggen.




2 kommentarer:

  1. På vår skola använder vi oss av schoolsoft för att dela information med hemmet. Där finns en RSSruta i föräldrarnas profil som de kan kryssa i om de vill ha meddelande till deras mobilen när de fått meddelande från skolan. Har inte hört om det fungerar men antar det eftersom ingen hört av sig.

    SvaraRadera
  2. Hej Cecilia! Jag har arbetat med schoolsoft tidigare men kan inte komma ihåg att vi använde RSS-flödet. I Fronter som jag jobbar i idag har jag egna RSS-flöden som är enkla att både administera och lägga till, men det har jag ställt in för mig personligen.

    SvaraRadera