fredag 18 maj 2012

Simultant skrivande och levande verkstad

Jag börjar just upptäcka hur intressant det är att gemensamt och simultant arbeta på en text (delade dokument). Det ger helt nya dimensioner till skrivandet och väcker funderingar om man skulle kunna skapa en sorts levande verkstadsdövning för skriven text.

För den som inte känner till begreppet levande verkstad så är det en konstpedagogisk form eller idé, som har sina rötter i Bauhausrörelsen, och ett sätt att gemensamt skapa konst där ingen enskild har kontroll och där resultatet därför blir oförutsägbart. Det är en utmärkt övning i samarbete och produkten kan bli fantastisk.
Barkbåtar

Steget från att arbeta med enkla material och verktyg till att skapa med digitala verktyg är egentligen inte stort. Det är inte vilket verktyg jag använder utan idén och den skapande processen i fokus som är intressant.



 Varför nu inte föra över detta till berättande med ord? Delade dokument där man kan arbeta samtidigt och interaktivt ger nya möjligheter. Jag vill inte bara pröva detta med elever (även om det skulle vara spännande att se utfallet) utan jag vill själv skapa text på det sättet gemensamt med en eller flera. Vart tar en berättelse som skapas så vägen, och vad händer med textens form? Har Du provat och kan berätta?

skapad i Wordle

Jag vill prova =) och segla ut i min båt med mina nya segel.
sjösättning

1 kommentar:

  1. visst är delade dokument ett bra arbetsätt? Det tycker jag iallfall. och jag har testat i min lärarutbildning att skriva berättelser med en annan student på det sättet, mycket spännande och berättelsen fick helt nya vändningar och avslut än vad jag hade tänk ifrån början.

    Det jag kan se som negativ när man skriver på delande dokument är att man inte kan se vem som skrivit vad, men de läste vi med att alla skrev med en färg var.

    Testa verkligen att göra detta och när du känner dig säker testa även med eleverna det var jätte spännande att se vart man hämnande och hur olika man tänkte!

    SvaraRadera