onsdag 26 juni 2013

E-möten och video-konferenser

Jag tycker att e-möten och videokonferenser är utmärkta verktyg. De ersätter inte möten ansikte mot ansikte helt men kompletterar definitivt dessa. Det finns flera fördelar, bland annat att man kan samla och nå personer som annars skulle ha svårt att mötas på grund av tid eller geografisk placering. Dessutom kan man dela skärm läsa dokument och länkar samtidigt som man möts. Chatt-funktioner där man når alla eller bara enstaka deltagare i mötet är också ett bra komplement. E-möten ger möjligheter som ett 'vanligt' möte inte ger. å andra sidan är det ibland bra att ses direkt utan 'filter'. Det ställer också till problem om uppkopplingar inte fungerar eller är dåliga. Fungerar inte tekniken faller hela mötet.

Jag testade verktyget som finns här i kursen men kommer nog inte använda det framöver. Istället använder jag de verktyg som redan finns i den organisation jag arbetar i, Gotomeeting. Allt oftare använder jag Google-hangout både i jobbet och privat. Skype däremot använder jag nästan uteslutande privat.

De teknikproblem jag upplevt är väl framför allt uppkoppling eller krånglande nät. Det kan också vara irriterande om någon i mötet har en dålig mikrofon och producerar störande ljud.

Jag deltar regelbundet i e-möten och videokonferenser i mitt arbete. Jag har också i undervisning använt Skype eller google hangout för elever som inte haft möjlighet att närvara på lektion av någon anledning men ändå ville följa det som hände i klassrummet.

Idag föredrar jag Google hangout som är gratis och gör det möjligt för flera att delta samtidigt med både bild och ljud. Dessutom är det praktiskt om man dessutom använder google+ så att man under mötet kommer åt dessa funktioner också och kan dela dokument etc. Nackdelen jag kan se är att det kan vara känsligt att knyta all sin digitala aktivitet till google. Skulle man bli avstängd från sin g-mail t.ex (det har hänt) så förlorar man alla sina kontakter, dokument och så vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar