tisdag 25 juni 2013

Digital presentation för undervisning


Presentationen här är skapad i Keynotes och sen bearbetad vidare i iMovie. Digitala presentationer använder jag gärna och mer och mer. Det är ett utmärkt sätt att spara arbete på. Den här presentationen till exempel är bra för elever på avancerad nivå som vill fördjupa och förbättra sitt skrivande. Genom att den är tillgänglig på nätet (jag lägger den också i vår lärplattform) så kan eleverna ta del av den när de vill och dessutom kan de gå tillbaka till den igen. Det går ju inte när man bara går igenom något i ett klassrum eller en föreläsningssal.

Jag har svårt att se några risker med digitala presentationer annat än att någon kan stjäla mitt arbete men eftersom jag lägger ut material med CC-licens ser jag inte det som ett problem. Jag kan dessutom alltid producera nytt. Ur ett lärandeperspektiv ser jag egentligen bara fördelar. Man kan som elev eller student ta del av materialet många gånger. Så många gånger som just jag behöver för att ta till mig informationen i en presentation. Det är klart jag måste vara noga med att den är genomarbetad om den ska kunna hålla för att användas utan kompletterande förklaringar. Ett minus kan ju tänkas vara att elever vill ställa frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar