måndag 24 juni 2013

Lärplattformar

Lärplattformar eller LMS (Learning Management System) som jag tycker är ett tydligare begrepp, är vardag för allt fler lärare.  Jag använder dagligen lärplattformen fronter i mitt arbete. Lärplattformen fungerar bra både för undervisning i klassrummet, blended learning och även distansutbildning. Begränsningarna sitter inte i plattformen utan hos användarna. För att det ska fungera bra måste framför allt lärare kommer över en tekniktröskel och förstå hur systemet fungerar samt faktiskt använda det. Lärare som systematiskt använder fronter har också elever som tycker det fungerar bra. Om lärarna inte använder lärplattformen kommer eleverna heller inte göra det. Däremot finns det många funktioner som inte används som chatt och diskussionsforum. Elever väljer dessutom själv sina sociala mötesplatser och de finns inte i en lärplattform.

Jag har haft som uppgift att stötta en hel organisation in en övergång till 1:1-miljö där lärplattformen har varit ett centralt lärverktyg. Det gäller att få lärare att börja använda systemet. Det är när man faktiskt börjar arbeta med det som man också få idéer om hur man som pedagog kan anpassa det för sin undervisning. Ett sätt är att underlätta och minska tekniktröskeln är med kontinuerlig vidareutbildning och att skapa lättillgängliga instruktioner i olika format; skärminspelningar, pdf, film, digitala presentationer. Jag ha fundrat på om det inte skulle vara bra att ha teachmeets på skolorna där personal och även elever kan få visa upp vad man arbetar med digitalt. Eleverna har sällan problem med tekniken i en lärplattform. Det som är viktigt är att logiken i systemet är tydlig och pedagogiskt upplagd.

Om en 5-10 år tvivlar jag på om lärplattformen finns kvar i sin nuvarande form. Det är tveksamt. Fler och fler går över till gratisalternativ som google. Däremot finns i skolan fortfarande behov av elevdokumentation som inte får bryta mot PUL. Så någon form av LMS tror jag finns kvar men utvecklad och i en omvandlad form, men exakt hur en sådan ser ut vet jag inte. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar