måndag 24 juni 2013

Personlig lärmiljö PLE

Innan jag började kursen LC100N på kth hade jag ingen direkt erfarenhet av peer-to-peer learning i en digital kontext. Det jag har upplevt är att det är både bra och dåligt. Det är utmärkt när det faktiskt finns flera som håller samma tempo och som kan ge feed-back på tankar och processer när jag lär mig. Det är mindre bra när detta saknas. För att det ska fungera behövs det en viss mängd studerande skulle jag tro.

Jag arbetar dagligen i och med lärplattformen Fronter som har både fördelar och nackdelar. Den innehåler många fler funktioner är jag till exempel hittat i symbaloo men jag måste erkänna att jag är förtjust i just symbaloo layout som jag tycker är mycket bättre, enklare och tydligare än fronter. Symbaloo gör det möjligt för mig att samla olika ämnesområden under olika flikar och dela med mig med andra. Jag kan lägga in länkar och material så att det är enkelt även för andra att hitta. Problemet med ett system som fronter är att det med tiden växer och blir snårigt och svårt att överblicka.


en första början med symbaloo




Med den personliga lärmiljön ser jag inga nackdelar. Jag har möjlighet att samla och lägga upp mitt lärande både det formella och informella på ett sätt som passar just mig. Dessutom kan jag dela med mig av det till andra. Överlag tilltalar det mig att samla mitt lärande i en digital plattform. När jag går vidare finns det kvar. Jag har redan skapat en egen symbalooEDU där jag tänker samla och lägga in allt som hör till mitt eget lärande och arbete. Jag kommer absolut att uppmuntra elever att skapa sig en PLE  för att organisera sitt eget arbete.

Har du någon synpunkt på Googles verktyg för PLE och andra som till exempel symbaloo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar