tisdag 2 juli 2013

Vad kan man lägga ut på webben?


Ja vad får man lägga upp på webben och kanske ännu viktigare vad får man inte lägga upp?

Om jag har producerat material så att upphovsrättten är min, är det ok att lägga upp materialet på nätet så vida jag inte bryter mot någon annan lagstiftning som hets mot folkgrupp eller så. 
Lagen skyddar skönlitteratur, även tal, datorprogram, musik och sceniska verk, film, foton och bildkonst, byggnads och brukskonst och andra konstnärliga verk .

Jag kan också använda material som har gjorts tillgängligt under en licens som tillåter användning av eller ibland också bearbetning av material. Det mest kända licenssystemet är Creative Commons. Om jag är osäker på om jag får eller inte får använda något kan jag alltid kontakta upphovsmannen och be om tillstånd. Får jag det är det också ok att lägga ut material på nätet. I princip är det ganska enkelt. Upphovsrätten är oinskränkt och jag får aldrig använda någon annans material utan tillstånd. (OBS! En cc-licens är ett tillstånd, som är förknippat med vissa villkor. Det gäller att läsa på.) I bloggar och andra delade medier är det alltid ok att länka. På det sättet 'tar' du inte någon annans material utan visar bara på var det finns.










Foto: Henrika Florén, 
För bokens omslag - 
Omslagslayout: Jens Martin/Signalera, 
Omslagbild: Shutterstock.com/tist

Det är i sig ingen skillnad på att publicera på nätet eller i någon annan form vad gäller lagen. Det är bara så mycket smidigare, enklare och snabbare nu än då man var tvungen att gå igenom förlag eller tidningar för att få sitt material granskat. Då fanns det också sakkunniga som granskade allt material innan det publicerades. Det finns det inte när du eller jag skriver något eller lägger upp en bild på nätet, till exempel på instagram, twitter eller facebook. Vi måste själva skaffa oss kunskap om vad vi får eller inte får göra. Jag kan rekommendera boken Juridiken kring e-lärande av Cecilia Magnusson Sjöberg och Sanna Wolk som en hjälp att reda ut begreppen. Men jag har fortfarande många frågor som jag inte hittat svaret på och en är vad  gäller vid skärmdumpar; ok eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar