tisdag 24 april 2012

Fokusera på pedagogik inte teknik

Ett- till- ett (1:1) satsningar i skolan, en dator till varje elev, löser inga problem i sig. Inte heller kommer det skapa motivation på något mirakulöst sätt. Kunskapsförmedling handlar om pedagogik och att skapa positiva inlärningssituationer. Tekniken kan vara ett fantastiskt hjälpmedel men den blir aldrig mer effektiv än de som använder den. Det räcker inte med att ge ett barn en fiol och tro att barnet ska bli en kompetent violinist alldeles av sig själv, inte heller kan vi ge ett barn en dator och tro att den ska ersätta lärare och undervisning. Däremot öppnar tekniken möjligheter med nya kommunikationsvägar och nya arbetssätt. Den innebär förändringar i sätt att lära och kommunicera, och skapar stora möjligheter men att tro att tekniken ska lösa allt och göra alla elever positivt inställda till undervisning vore naivt.  E-school news har en artikel som kan vara värd att läsa, one-to-one computing programs only as effective as their teachers. Här finns också andra nyheter för den som är intresserad. Artikeln som tar upp frågan om lärare bör vara 'vänner' med sina elever på facebook should teachers and students be facebook friends? är också relevant. Inte minst som det är en frågeställning som ofta dyker upp. Men jag kan tycka att diskussionen alltför ofta fastnar just i den den sortens frågor när den i stället borde handla om pedagogik, inlärning, forskning, att vidga vår kunskapsbas och att tillämpa de kunskaperna praktiskt i de nya lärsituationer som modern teknik möjliggör.

4 kommentarer:

  1. Det är verkligen en utmaning att få tekniken att fungera i ett pedagogiskt sammanhang. Att lista ut hur mna bäst kan använda den så att den faktiskt tillför något.
    En försat utmaning i ett ett-till-ett projekt måste vara att få med lärarna. Hur kan man få de flesta positiva och hjälpa dem att förändra sitt sätt att lära ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyckeln till att lyckas med ett-till-ett projekt är läraren, det är jag övertygad om. Jag tror att man ibland glömmer bort att inte bara utbilda, utan även motivera och entusiasmera personal när skolor genomför ett-till-ett satsningar.

      Radera
  2. Jag håller med dig fullständigt. Sätt pedagogiken i det främsta rummet. Hur skall vi använda tekniken på ett pedagogiskt sätt? Ibland tänker jag att det vore bättre om den enskilde pedagogen/läraren fick motivera vad tekniken skall användas till innan man får den i knät...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Anna-Maria, utan läraren blir det inte mycket. Och lärare måste känna sig bekväma med tekniken för att kunna använda den på ett bra sätt.

      Radera