lördag 21 april 2012

Web 2.0 och vi

 Webben idag är ett globalt informationsforum och en social mötesplats där människor deltar och bidrar, bygger och ändrar. Information är bara en knapptryckning bort, men man kan också gå vilse bland all denna information och det stora nyhetsflödet, och jag tycker fortfarande att min vanliga tidning i pappersformat är bättre och mer överskådlig än något jag kan överblicka på nätet. En intressant fråga är hur vårt sätta att leva och umgås kommer påverkas. Inte alla ser på nätets sociala medier och mötesplatser med positiva ögon. ”Det var bättre förr när vi faktiskt träffade varandra och umgicks på riktigt”. Ligger det något i det, eller är det bara en äldre generations känsla av främlingsskap inför något nytt och okänt? Hur kommer framtida generationer se tillbaka på vår tid? Jag har en känsla av att vi genomlever en period som kommer att ha lika långtgående effekter på samhället och världen som den industriella revolutionen har haft. Det är först när man blickar bakåt och analyserar effekter över århundraden som man kan få en övergripande bild av orsakssammanhang och förlopp. Vi är mitt i en förändring där vi får uppleva början, men inte kan se de historiska effekterna. Och jag som är så nyfiken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar