lördag 21 april 2012

Det ligger snö kvar och våren känns långt borta. Igår försvann nästan hela dagen på att läsa, anteckna, fundera och pröva olika digitala verktyg och applikationer. Till slut var jag tvungen att lägga allt åt sidan. Jag tror att jag faktiskt drabbades av det som vi så snyggt kallar 'information overload'. Det är inte bara en fråga om mycket information utan också att varje ny dörr jag öppnar till nya färdigheter och ny kunskap leder vidare till nya möjligheter som lockar. Och jag vill pröva dem alla på en gång och samtidigt. Som ett litet barn som inte klarar av att välja mellan två kakor utan vill ha båda. Om jag med min långa akademiska skolning känner hur det blir kaos i hjärnan ibland, hur är det då för barn och ungdomar vars hjärnor ännu inte är färdigutvecklade och som också ständigt befinner sig i en alltmer digital miljö med hela världens informationsflöde för sina sinnen. Det behövs forskning om detta; forskning som bedrivs över institutionernas gränser inom pedagogik, psykologi, biologi, medicin, antropologi, etc... Och den kunskap som redan finns behöver tillämpas så att skola och utbildning blir den stimulerande och positiva upplevelse det borde vara men som det allt för sällan upplevs som. Artikeln Tonårshjärnan baxnar i Forskning och Framsteg 1/2007 ger en del att fundera vidare på. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar