söndag 27 oktober 2013

Skola utbildning och källkritik

Stefan Pålsson tar upp i sin artikel från 2011 upp källkritikens förändrade villkor och hur detta påverkar skola och undervisning. I förändringen från att den trycka texten i bokform varit den främsta informationsbäraren, till dagens digitala källor och internet har också kraven på läsaren att förhålla sig källkritiskt till information och källor ökat. En bok som klarat sig fram till publicering av ett förlag är redan granskad, men på forum och andra sociala medier på internet kan vem som helst skriva. Hur ska man som läsare kunna värdera den informationen? Framför allt gäller det att bli medveten om att den som tar del av information, själv  aktivt måste värdera denna och källan. Det går inte längre att lita på att någon annan gjort det åt dig. 

Det förändrar också utbildning radikalt från ett system där lärobokens information var 'sann' och eleven skulle lära sig (gärna utantill) det som stod i boken, till en skolverklighet där elever själv ska smala information och värdera dennas tillförlitlighet. Det kräver nya förmågor och sätt att tänka inom skolan. 

Mediekompass.se har tagit fram material och övningar med ett journalistiskt arbetsätt. det är en konkret handledning som tar dig igenom sökprocessen, avgränsning, vinkling, struktur med riktning mot en tänkt slutprodukt. Här finns också övningar för att befästa arbetssättet och några exempel på hur elever arbetat med ett journalistiskt förhållningssätt.  (Kolla källan Metoden). För den som behöver arbeta med med källkritik i sin undervisning så är det här ett bra material som redan finns färdigt och bara är att hämta hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar