lördag 26 oktober 2013

Öva dig i källkritik

Jag har gått igenom flera sidor och resurser med information, material och övningar kring källkritik och även om jag känner mig rätt påläst inom området har jag lärt mig mer, och blivit påmind om vad som gäller och vad man ska tänka på. 

Det gäller för övrigt på flera nivåer, både för mig själv i mitt arbete som undervisande lärare och hur jag ska förmedla ett källkritiskt förhållningssätt till elever och studenter, men också när det gäller den delen av min verksamhet som omfattar egna studier där jag kan förbättra hur jag söker och värderar källor.

Jag tycker att Lunds universitetsbibliotek har bra övningar som är väl värda att gå igenom mer än en gång. Även övningarna från KTHs bibliotek är bra. Här tycker jag det är en extra poäng att man kan kontrollera sina kunskaper vid tre olika tillfällen under tiden man går igenom materialet. Det befäster den information man just har tagit del av. Jag har bland annat lärt mig att begränsa mina sökningar i databaser så att jag får mer relevanta träffar och bättre kan få fram just de källor jag är ute efter.

Jag har också samlat länkar till resurser kring information och källkritik på edu.symbaloo.com vilket för övrigt är ett utmärkt verktyg för att ordna länkar på ett grafiskt överskådligt sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar