fredag 11 januari 2013

Spaning på IT i skolan - användarmönster och trender i Sverige, EU och världen

Jag följde skolverkets webbsända seminarium Spaning på IT i skolan - användarmönster och trender i Sverige, EU och världen. Lite fundersam blir jag när jag hör att Sverige ligger under EU-snittet när det användandet av IT i undervisning, när Sverige har varit bland de länder i världen som legat i framkant i datortäthet och användandet av internet. Varför ligger svensk skola lågt i statistiken?

Riina Voukari var en av föreläsarna och talade om nödvändigheten av samarbete. Hon ställer frågan (ungefär) 'om pedagogisk nydaning är ett positivt virus, vem kommer då att bli smittad? Jo de som har  mycket kontakter. De viktigaste kontaktvägarna är i dag olika former av sociala medier och samarbetsforum - digitala likväl som IRL.

Vart jag än vänder mig i den digitala världen blir jag påmind om att just samarbete står i fokus. Något som också poängteras i litteraturen kring ämnet. "...greater collaboration, and increased pedagogic efficiency" nämns i inledningen till Web 2.0 for Content for Learning and Teaching in Higher Education. Samarbete eller 'collaboration' återkommer också gång på gång i Education for a Digital World som i andra källor om digitalt lärande och web 2.0. Just det altruistiska förhållningssättet till kunskap och lärande som en gemens resurs tilltalar mig.


Skärmdump bearbetad av Henrika Florén
Och sen har jag en fråga om upphovsrätt. Vad gäller med skärmdumpar från t.ex. ett webbsänt seminarium. Jag är här inte bergsäker på om den här bilden är ok eller eller inte? Jag lägger ändå med den just för att kunna få respons. Vet du vad som gäller?



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar