söndag 20 januari 2013

LMS - saknas någon funktion i lärplattformar?

Jag arbetar Dagligen i lärplattformen Fonter. Både med att bygga systemet logiskt så att det fungerar bättre för lärare och elever i vår organisation och direkt med undervisning. Ett behov som finns i gymnasiet är att rektor och handledare/mentor behöver kunna dokumentera och följa upp elevers arbete i alla kurser och under hela studietiden. Där tangerar lärplattformen Fronter det behovet men täcker det inte helt. Men det är först när man ska sammanställa hela studiegången för en elev som det saknas funktioner. För en kurs eller ett digitalt klassrum är det inte ett problem. Det kommer också nya funktioner, t.ex kan man som elev redovisa muntligt direkt i en inlämningsmapp. Men jag skulle också vilja se motsvarande funktion för film. När det gäller andra lärplattformar har jag ingen erfarenhet av att arbeta med att bygga upp systemet som jag har i Fronter. Däremot har jag använt flera system förutom Fronter som Bilda, Pingpong, V-klass och Schoolsoft antigen som student eller som undervisande lärare. De har alla ungefär samma funktioner även om miljön ser lite olika ut.

Man kan bygga in fler funktioner i en LMS men frågan är om man verkligen ska sträva efter att också använda en lärplattform som elevregistreringssystem? LMS i någon form bör kunna användas på alla nivåer av utbildningsväsendet men behoven av dokumentation kring elever/studenter skiljer sig mycket mellan stadier och utbildningsformer. 

Den funktionalitet jag framför allt ser saknas i den fronter som jag arbetar med dagligen är att kunna korskoppla delar så att resultat och funktioner blir synliga och åtkomliga från flera håll. Sedan behöver man putsa på logik och användarvänlighet. De här systemen är ännu inte självklara. Idag behöver man antingen erfarenhet eller tydliga instruktioner för att kunna handskas med en LMS. När det inte längre behövs då först tycker jag att ett system är användarvänligt. Du som också arbetar med någon form av lärplattform, vad skulle du önska som du tycker saknas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar