lördag 7 juli 2012

Sociala bokmärkestjänster och folksomier

Det tog ett tag för mig att att koppla att sociala bokmärkestjänster är intimt ihopkopplat med folksomier som helt enkelt är ett annat ord för sociala taggar vilket i sin tur är en form av metadata.
Den första text jag läste i den här kursen var What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for Education (JISC Technology & Standards Watch, Feb 2007) av Paul Anderson. Då fick jag ingen riktig rätsida på begreppet folksomier men nu har det gått upp ett ljus. Wikipedias förklaring är annars riktigt bra som ett komplement till kurslitteraturen om man vill reda ut begreppen.

2 kommentarer:

  1. Jag blir så konfuderad av alla dessa begrepp som går in i varandra men nu vet jag vad folksomier är. Tack för info.

    SvaraRadera
  2. Ja Violeta visst blir man förvirrad. Och lättad när man äntligen reder ut det.

    SvaraRadera