onsdag 27 juni 2012

Stiftelsen för Internetinfrastuktur, CC och upphovsrätt

Tillbaka till bloggen efter några intensiva veckor med uppbyggnad av IT system och upphandling av datorer. I augusti ska vi gå in i en 1:1-miljö för undervisning. Det kommer att innebära att arbete med omställning av arbetssätt och pedagogiskt tänkande. Många fler frågor kommer dyka upp på vägen men redan har det ställts frågor om upphovsrätt och rätten till det material lärare producerar själva.

Hos skolverket finns en del hjälp på vägen och en upphovsrättsguide för lärare där man kan läsa om hur lärare får använda svt-play, och resurser från SR samt streamade media från AV-centralerna. Här kan man också kort läsa om You Tube, Spotify, hur man får använda bilder, och att ladda ner samt dela filer. Skolverket har också en lathund Kolla Källan som man kan ladda ner gratis.

This photo has Some Rights Reserved
Det finns fler resurser som hjälp att navigera i den digitala snårskog som lag och rätt på internet är att likna vid. Stiftelsen för Internetinfrastruktur snubblade jag över när jag började fördjupa mig i Creatice Commons projektet i Sverige.
Här kan man bl.a. hitta Kristina Alexanderssons matnyttiga guide Källkritik på nätet. (Kristina Alexanderssons foto på guiden hittade jag på Flickr men tillhörande CC-licens.)

Jag tycker att Creative Commons verkar vara ett utmärkt sätta att dela med sig och ändå ha kontroll över sitt verk. Har du några erfarenheter eller synpunkter på Creative Commons?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar