lördag 2 juni 2012

Creative Commons



Jag håller på och sätter mig in i Creative Commons, och har just lagt till i min blogglista Kristina Alexandersons blogg. Hon är  skolombudsman och projektledare för Internet i skolan.


Rent praktiskt gäller det också att veta inte bara hur CC fungerar teoretiskt utan också hur jag ska göra för att få med mig licenser och tillskrivningar när jag vill använda CC licensierat material. Lärare som i allt större utsträckning arbetar med applikationer och material hämtat från nätet och också producerar och publicerar där behöver verkligen veta vad som gäller. Här kan man titta på filmen "Vad lärare behöver veta om Creative Commons" från KTH learning lab. 

Jag läser t.ex just nu "Theory and Practice of Online Learning" (Terry Anderson ed. 2008) som är publicerad under en Creative Common licens och därmed fritt tillgänlig som pdf. I förordet kan man läsa att "We believe that knowledge is meant to be shared, and further, that such sharing does not diminish its value or its creator" (s.4). Det är en generositet med material och kunskap som är tilltalande.
 
Men rent praktiskt och för egen del när det gäller CC material och licenser är jag nybörjare och vill veta mer av andras erfarenheter. Vad har DU för erfarenhet av att använda och lägga upp material som Creative Commons?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar